Monday 31 October 2011

Kawal rasa MARAH sebelum ia memakan diri


Tahukah kamu apa penyebab perasaan marah? marah boleh disebabkan oleh kepuasan diri sendiri , perselisihan pendapat , berjenaka dan ucapan kasar dan biadap. bagaimana mengawal rasa marah ? mungkin panduan berikut boleh dijadikan panduan diri.


1 BIARKAN BERLALU

  salah satu cara untuk berurusan dengan perasaan marah adalah belajar untuk memaafkan. ini merupakan satu proses pembelajaran yang panjang bagi kebayakan daripada kita. tetapi kita sebenarnya mempunyai banyak peluang untuk berlatih melakukannya. ketidakadilan muncul sepanjang masa  dan semua orang rasa bersalah. belajar untuk melepaskan rasa marah adalah sebahagian daripada kebijaksanaan emosi.

  salah satu sebab ini merupakan polisi yang bagus adalah kerana kebanyakan ketidakadilan yang menyedihkan tida boleh diperbetulkan. kemaafan adalah cukup pada ketika ini. namun begitu apabila kita memaafkan seseorang , sebenarnya kita melakukan perkara tersebut untuk kebaikan diri sendiri bukan untuk kebaikan si penyebab kita marah . rasa marah boleh memakan diri sendiri dan semakin kita marah terhadap seseorang itu boleh membuatkan kita lebih seperti menjadi mangsa akan kebodohan diri sendiri.


2 GUNAKAN IA SECARA POSITIF

   Tumpukan tenaga anda kepada sesuatu perkara yang boleh menghilangkan perasaan marah . sebagai contoh , jika rakan sepejabat membuat anda marah ,sebaik rasa waktu pejabat telah habis,anda boleh pergi ke kawasan lapang dan menjerit sekuat-kuat hati melepaskan perasaan marah .begitu juga bila anda marah dengan sesiapa sahaja pada hari tersebut ,anda boleh melepaskan marah dengan pelbagai cara. gunakan imaginasi anda untuk melepaskan kemarahan menjadi suatu perkara yang baik.

3 NAMAKAN IA , TUNTUT IA , BIDIK IA ,JINAKKAN IA

  ini adalah salah satu cara untuk berurusan dengan kemarahan . jika marah,"nama"kan perasaan marah tersebut dan "tuntut" ia sebagai hak anda. lagipun ia kemarahan anda. "bidik" ia bermakna anda tahu dari mana kemarahan tersebut datang dan bagaimana untuk mengawalnya.

  sebagai contoh , jangan memukul anak anda disebabkan anda marah terhadap pasangan anda. cari cara untuk mengawalnya . "jinak"kan ia bermakna belajar untuk mengawal diri. dengan membangunkan kebijaksanaan emosi ini bermakna anda dapat membantu untuk menyesuaikan perasaan anda.


4 JANGAN MENDESAK , JANGAN MENCURAHKAN , AKUI IA

  Dengan mendesak perasaan marah membuatkan kita berasa sakit hati. akui sahaja perasaan marah tersebut sedemikian mampu membuatkan seseorang itu melupakan perkara lama dan membuka buku baru dan seterusnya meneruskan kehidupan mendatang dengan penuh semangat.




KAWAL IA ATAU IA AKAN MENGAWAL ANDA PULA

   belajar untuk mengawal kemarahan adalah sebahagian daripada kebijaksanaan emosi .walaupun seseorang itu sudah dewasa namun hakikatnya masih juga berperangai kanak-kanak  berusia dua tahun apabila diri sedang . oleh itu berlajarlah untuk berkelakuan baik dan sopan di khalyak ramai apabila anda sedang marah .apa yang membezakan diri sendiri dan kelengkapan yang digunakan iaitu memahami emosi , berupaya untuk berhenti , menenangkan diri sendiri serta berfikir mengenainya secara keseluruhan dan tidak membiarkan rasa marah menguasai diri.

No comments:

Post a Comment